Quan parlem d'aferrament ens referim a la vinculació afectiva que el nen estableix amb una o
varies persones (aquelles que en tenen cura de forma estable) i que dóna lloc a
una relació emocional privilegiada, caracteritzada per l’afecte mutu i el desig de
mantenir la proximitat.
L'aferrament té unes funcions molt destacades i aquestes són les següents:
- Garantir la supervivència del nadó.
- Font de benestar i suport emocional.
- Utilitzat com a base de seguretat per l’exploració de l'entorn.
S'estableix en el primer any de vida en funció de les
característiques de la relació entre el
nen i les persones que en tenen cura
habitualment.
Implica:
- Una sensibilitat: “escoltar”,interpretar i respondre els senyals del nen.
- Caràcter sincrònic i mutu de la interacció.
El procés evolutiu de l'aferrament es divideix en 4 etapes i aquestes són:
§ De 0 a 6 setmanes: No mostra conductes d’aferrament. (Etapa de preaferrament)
§ De 6 setmanes a 6-8 mesos: Preferència per persones conegudes, però encara no té malestar de separació preferent. No mostra por als estranys. (Etapa de formació de l’aferrament)
§ De 6-8 mesos a18-24 mesos: “Edat de l’estrany”, és a dir, preferència pels coneguts i rebuig explícit als estranys. (Etapa d’aferrament)
§ A partir de18-24 mesos: Disminueix l’ansietat de separació. (Etapa de formació de relacions recíproques)
Per últim farem una classificació dels tipus d'aferrament que existeixen, i aquests són els que us presentem a continuació:
TIPUS |
CONDUCTES CARACTERÍSTIQUES |
SEGUR
(65-70% dels nens) |
o Exploració activa en presència de la
figura d'aferrament.
o Ansietat, disminució de l'exploració i
intents de cerca davant la separació.
o Cerquen el contacte i proximitat en la
retrobada sentint-se reconfortats.
|
INSEGUR AMBIVALENT (10-15% dels nens) |
·
Mínima o nul·la exploració en presència de la figura
d'aferrament.
·
Ansietat molt intensa davant la separació.
·
Comportament ambivalent en la retrobada i dificultat
per rebre consol.
|
INSEGUR EVITATIU (20% dels nens) |
o Manca de preferència de la figura
d'aferrament davant d'altres adults.
o Escassa o nul·la ansietat davant la
separació.
o Evitació de la figura d'aferrament en les
retrobades.
|
DESORGANITZAT (10-12% dels nens) |
·
Comportament confús i desorientat
(aproximació-evitació, conductes esterotipades,.....)
|
Un nen pateix una ansietat molt intensa davant la separació de la seva mare i és gairebé impossible consolar-lo. A què es deu aquest comportament?
ResponderEliminarEs deu possiblement a que està en l'etapa on prefereix la gent que coneix i per consegüent, rebutja la que no coneix i per tant la separació de la seva mare és terrible per al nen.
Eliminar