sábado, 7 de febrero de 2015

L'AFERRAMENT

Quan parlem d'aferrament ens referim a la vinculació afectiva que el nen estableix amb una o varies persones (aquelles que en tenen cura de forma estable) i que dóna lloc a una relació emocional privilegiada, caracteritzada per l’afecte mutu i el desig de mantenir la proximitat.


L'aferrament té unes funcions molt destacades i aquestes són les següents:
  • Garantir la supervivència del nadó.
  • Font de benestar i suport emocional.
  • Utilitzat com a base de seguretat per l’exploració de l'entorn.

S'estableix en el primer any de vida en funció de les característiques de la relació entre el nen i les persones que en tenen cura habitualment. 

Implica:
  1. Una sensibilitat: “escoltar”,interpretar i respondre els senyals del nen.
  2. Caràcter sincrònic i mutu de la interacció.

El procés evolutiu de l'aferrament es divideix en 4 etapes i aquestes són:

§  De 0 a 6 setmanes: No mostra conductes d’aferrament. (Etapa de preaferrament)

§  De 6 setmanes a 6-8 mesos: Preferència per persones conegudes, però encara no té malestar de separació preferent. No mostra por als estranys. (Etapa de formació de l’aferrament)

§  De 6-8 mesos a18-24 mesos: “Edat de l’estrany”, és a dir, preferència pels coneguts i rebuig explícit als estranys. (Etapa d’aferrament)

§  A partir de18-24 mesos: Disminueix l’ansietat de separació. (Etapa de formació de relacions recíproques)


Per últim farem una classificació dels tipus d'aferrament que existeixen, i aquests són els que us presentem a continuació:


TIPUS

CONDUCTES CARACTERÍSTIQUES
SEGUR
(65-70% dels nens)
o    Exploració activa en presència de la figura d'aferrament.
o    Ansietat, disminució de l'exploració i intents de cerca davant la separació.
o    Cerquen el contacte i proximitat en la retrobada sentint-se reconfortats.

INSEGUR AMBIVALENT
(10-15% dels nens)
·         Mínima o nul·la exploració en presència de la figura d'aferrament.
·         Ansietat molt intensa davant la separació.
·         Comportament ambivalent en la retrobada i dificultat per rebre consol.

INSEGUR EVITATIU
(20% dels nens)
o    Manca de preferència de la figura d'aferrament davant d'altres adults.
o    Escassa o nul·la ansietat davant la separació.
o    Evitació de la figura d'aferrament en les retrobades.

DESORGANITZAT
(10-12% dels nens)
·         Comportament confús i desorientat (aproximació-evitació, conductes esterotipades,.....)




2 comentarios:

  1. Un nen pateix una ansietat molt intensa davant la separació de la seva mare i és gairebé impossible consolar-lo. A què es deu aquest comportament?

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Es deu possiblement a que està en l'etapa on prefereix la gent que coneix i per consegüent, rebutja la que no coneix i per tant la separació de la seva mare és terrible per al nen.

      Eliminar