martes, 7 de abril de 2015

DESENVOLUPAMENT DE COMPETÈNCIES COMUNICATIVES I LINGÜÍSTIQUES

LLENGUATGE
El llenguatge oral és un procés complex, que implica un codi de símbols, l’adquisició de vocabulari, l’elaboració de frases... I comporta un seguit de capacitats, que resulten ser les condicions bàsiques per a que es pugui desenvolupar:
  • Maduració del sistema nerviós. 
  • Aparell fonador adient. 
  • Nivell suficient d’audició. 
  • Un grau d’intel·ligència mínim.
LLENGUATGE DE 0 A 2 ANYS: Interacció social primerenca amb la mare
  • Període immediat al naixement: 
    • Els primers encontres mare-fill estan adreçats a la regulació d’alguns aspectes biològics que són molt importants per a la seva supervivència. 
    • És gràcies a la interacció social entre la mare i el fill com el bebè pot regular i estabilitzar aquests aspectes biològics. 
    • És un període d’adaptació mútua.
  • Dels 2 als 5 mesos:
    • Cap als 2 mesos els nens solen descobrir al company social. 
    • Durant els següents mesos manifesten un interès especial per interactuar amb altres persones, especialment amb els pares i germans o altres familiars.
    • El nen es limita a mirar i a somriure la majoria de vegades i, alguna vegada, fa alguna vocalització.
    • Al final d’aquest període les interaccions cara a cara han esdevingut una mica més simètriques, i el nen ja intervé molt més. Però als 5 mesos encara hi ha una gran dependència de l’adult.




  • Dels 5 als 8 mesos:

      • Cap als 5 mesos els nens comencen a estar molt interessats pel món dels objectes. Els agrada explorar el món i ho fan especialment per mig de la manipulació i també de la visió.
      • Durant aquest període la mare i el nen comencen a compartir coses del món real.
      • Al principi d’aquest període l’adult manipula els objectes per entrar en contacte amb el nen, després utilitza els gestos referencials (assenyalar) per referir-se als objectes i, finalment, els hi posa etiquetes verbals. Una mica de redundància sempre és bona per als nens d’aquesta edat. 
    • Dels 8 als 18 mesos:
      • Apareix el concepte de “diàleg”.
      • Cal tenir en compte que aquest primers diàlegs comencen a aparèixer al mateix temps que es donen els inicis de la capacitat simbòlica (cap als 18 mesos). 
    LLENGUATGE DE 0 A 2 ANYS: L’evolució del llenguatge preverbal
    • Del naixement als 2 mesos:
      • Des del naixement, els nens venen predisposats per poder percebre la parla. Això significa que, des de molt aviat, són capaços de diferenciar els diferents sons que formen les paraules. 
      • Durant els 2 primers mesos els nens es limiten a plorar, a cridar, a rondinar...i, de vegades també riuen. És a dir, aquests sons no són produccions de la parla, només són produccions fisiològiques, però són els primers sons que produeixen.
    • Dels 2 als 6 mesos:
      • Apareixen nous sons, els quals són una millora dels anteriors: nous crits, murmuris, sons vocàlics, etc.
      • Aquests sons ja solen ser veritables vocalitzacions formades quasi exclusivament per vocals.
    • Dels 6 als 10 mesos:
      • A partir dels 6 mesos fins als 10 apareixen els balboteigs amb sons vocàlics i consonàntics repetits en síl·labes (ma-ma-ma, pa-pa-pa, da-da-da). Aquest primer balboteig s’anomena reduplicat perque el nen es limita a repetir la mateixa síl·laba.
      • En aquest moment comencen a aparèixer també els primers gestos. El primer gest és el d’assenyalar (apareix cap als 7 o 8 mesos), però l’empra de forma involuntària.
    • Dels 10 als 12 mesos:
      • Els nens comprenen frases simples i també comprenen frases curtes. 
      • Al mateix temps comencen a realitzar sons amb entonacions també molt simples, normalment acompanyades de gestos simples amb algun significat. 
      • El balboteig reduplicat varia, el nen ja comença a unir síl·labes diferents (pa-daba, pa-ta-ba, etc). És el que es coneix com xerrameca.
    • Dels 12 als 18 mesos:
      • Cap als 12 mesos el nen ja sap dir una o dues paraules, encara que no les diu perfectament i moltes vegades les utilitza incorrectament. 
      • Cap als 18 mesos té adquirides unes 50 paraules, però en comprèn moltes més de les que pot produir.
    • Dels 18 als 21 mesos:
      • A partir dels 18 mesos, el nen serà capaç d’aprendre unes 100 paraules noves cada mes, de forma que cap als 6 anys ja domina entre 8.000 i 10.000 paraules.
      • Els nens aprenen amb més facilitat els substantius que els verbs, i aquests més ràpid que els adjectius, conjuncions, adverbis o altres partícules.
    • Dels 21 als 24 mesos:
      • Cap als 21 mesos els nens passen a utilitzar frases de dues paraules (biverbal).
      • Les oracions són molt simples i gairebé sempre formades per paraules molt habituals per al nen.  
    LLENGUATGE DELS 2 ALS 6 ANYS: L’evolució del llenguatge postverbal
    • Aspecte morfosintàctic: 
      • Cap als 24 mesos, els nens ja produeixen frases més complexes i el 50% de les seves produccions són frases de més de dues paraules (discurs telegràfic).
      • Errors principals: 
        • Redundància
        • Utilitzar preposicions, conjuncions o adverbis de forma inadecuada.
      • A partir dels 2;6 anys les oracions augmenten en longitud, al menys tenen 4 elements. Aquests elements apareixen quan el nen ajunta dues oracions de dos elements que fins ara havia utilitzat separadament. En aquest moment també apareixen les oracions subordinades i coordinades.
      • A partir dels 3;6 any pot semblar que els nens ja han assolit les principals regles del seu idioma. La majoria dels autors diuen que no és fins als 5 anys que ho assoleixen.
    • Aspecte fonològic
      • El desenvolupaments fonològic és una continuació del període anterior. Igual que abans dels 2 anys, aquest desenvolupament està molt seqüenciat i es produeix molt lentament.
      •  Normalment, els nens dominen ja les vocals prop dels 2 anys i també algunes consonants, especialment les nasals “m” i “n” i les oclusives “p” i “t”.
      • L’ordre en que s’adquireixen els sons consonàntics és el següent:
        • Nasals
        • Oclusives
        • Fricatives
        • Vibrants
      • Errors:
        • Relacionats amb l’estructura de la síl·laba.
        • Relacionats amb els processos d’assimilació.
        •  Relacionats amb els processos de substitució.
    • Aspecte semàntic:
      • A partir dels 2 anys continua expansionant-se el vocabulari del nen d’una manera molt important.
      • Errors: 
        • Sobreextensió del significat.
        • Restricció del significat (infraextensió).
      • Diferents estils en aprendre paraules per part dels nens:
        • Estil referencial: Són nens que produeixen molts més noms, especialment d’objectes, que de verbs o altres tipus de produccions.
        • Estil expressiu: Són nens amb una àmplia barreja de diferents tipus de paraules, i utilitzen el llenguatge per expressar necessitats i mantenir contacte social. 
    • Aspecte pragmàtic: 
      • La pragmàtica és la disciplina que estudia la manera com les persones utilitzen les eines del llenguatge per comunicar-se socialment amb els altres.
      • Però, el nen d’aquesta edat encara ha d’evolucionar molt les funcions del llenguatge.
      • Fins a l’adolescència el nen no té adquirides les mateixes funcions comunicatives que un adult.

    No hay comentarios:

    Publicar un comentario