L’EGOCENTRISME (etapa preoperacional, 2-7 anys)
·
Tendència a
“percebre, entendre i interpetar el món a partir del jo”.
·
Es manifesta
en les converses dels pre-escolars.
·
Incapaços
‘adoptar la perspectiva d’altres.
·
Monolègs
col·lectius: Comentaris que no tenen relació entre ells. (3 anys)
·
Comença a
ajustar la seva comunicació a la perspectiva dels oients. ( 4-5 anys)
·
Egocentrisme
no és egoisme!
Es manifesta:
-
Fenomisme:
Tendència a establir un lligam causal entre fenòmens que són vistos com a
pròxim pels nens.
-
Finalisme:
Tot té una funció i una finalitat
-
Artificialisme:
Les coses es consideren com a producte de la fabricació i voluntat humana
-
Animisme:
Tendència a percebre com vivents i conscients coses innertes
CENTRALITAZCIÓ (etapa
preoperacional 2-7 anys)
Els nens tendeixen a
fixar l’ateció en un sol estímul e ignoren la resta de característiques, això
explica perquè els nens es veuen dificultats a l’hora de fer tasques de
conservació.
RIGIDESA DE
PENSAMENT (etapa preoperacional, 2 -7
anys )
Amb el temps el pensament dels nens es va fent
cada vegada menys rígid. No coneix la reversibilitat, és a dir, que no poden
desfer mentalment una acció viscuda i no poden pensar en la forma o una
situació abans que canvies. També basa els seus judicis en l’aspecte perceptual i no en la realitat.
ETAPA D’OPERACIONS CONCRETES (7-11 anys)
En aquest moment el nen comença a reflexionar
sobre els fets i els objectes del seu ambient, per tant, el seu pensament cada
vegada té més flexibilitat.
El nen ja entén que les
operacions poden invertir-se mentalment.
El pensament es torna
menys centralitzat i axiò comporta que el nen pugui fixar-se en les diferents
característiques de l’estímul. El nen fa inferència respecte la naturalesa de
les transformacions i ja no basa els seus judicis en l’aparença de les coses.
LA SERIACIÓ (7-11 anys)
És la capacitat d’ordenar
els objectes en progressió lògica. És important per comprendre els conceptes de
nombre, temps i mesura. Ja començen a entendre la relga lògia del canvi progressiu
i el nen aplica la regla lògia de la transitivitat, és a dir,que poden establir
relacions mentalment entre els objectes.
LA CLASSIFICACIÓ
Consisteix en establir relacions de pertinença entre els
objectes i els conjunts en què estan inclosos.
Piaget fa una distinció de 3 tipus de continguts bàsics:
- Classificació simple
- Classificació múltiple
- Inclusió de classes
LA CONSERVACIÓ
Consisteix a entendre que un objecte segueix igual malgrat els
canvis superficials de la seva forma o del seu aspecte físic.
Existeixen 4 tipus de conservació:
- Conservació de líquids
- Conservació de massa
- Conservació de volum
- Conservació de nombre
No hay comentarios:
Publicar un comentario